Laporan Perkembangan Maisilium.

Hari ini 28hb Julai 2007 genaplah 3 minggu (21hari) usia 10 beg cendawan untuk kajian. Dalam pemerhatian yang lakukan, perkembangan maisilium tidak sekata. Ada yang sudah menguasai beg cendawan sebanyak 61% dan yang paling sedikit hanya dapat menguasai sebanyak 31% sahaja daripada panjang keseluruhan beg cendawan.


Perkembangan maisilium antara beg cendawan dengan

media yang padat & kurang padat


Jika diperhatikan dengan teliti beg cendawan yang mempunyai media tidak padat, maisilium dapat menguasai 48% ke 61% beg cendawan. Manakala beg cendawan yang mempunyai media yang padat, maisilium hanya dapat menguasai sebanyak 31% ke 39% sahaja daripada panjang keseluruhan beg cendawan tersebut (Lihat 2 gambar dibawah)




Beg cendawan dengan media yang padat



Beg cendawan dengan media yang tidak padat



Disini dapatlah dibuat kesimpulan bahawa, media yang tidak padat didalam beg cendawan, perkembangan maisiliumnya agak cepat berbanding media yang agak padat dalam beg cendawan.

Kata orang yang berpengalaman dalam penanaman cendawan, beg cendawan yang di isi media dengan padat dapat menghasilkan cendawan yang berkualiti, dan juga tuaian dari beg cendawan tersebut dapat dilakukan berkali-kali berbanding beg cendawan yang mengandungi media yang tidak padat.

Betul ke kenyataan di atas? Kita sama-sama nantikan. Jangan ketinggalan untuk mengikuti perkembangan 10 sampel beg cendawan yang aku hasilkan ini. Ikuti laporan seterusnya di e-cendawan.com

No comments: