Lawatan Sosial Dan Ilmiah Kali ke-5

Sabtu, 10hb November 2007, Lawatan Sosial dan Ilmiah kali ke-5 telah dilakukan. Kali ini saya telah melawat Rumah Cendawan milik saudara Syamsul bertempat di Chandan Putri, Kuala Kangsar, Perak.Saudara Syamsul adalah seorang pengusaha cendawan OKU (Orang Kurang Upaya). Beliau telah memulakan perusahaan tanaman cendawan tiram ni dua tahun yang lepas iaitu sekitar tahun 2005. Pada mulanya beliau hanya usahakan secara kecil-kecilan sahaja iaitu sebanyak 1500 bongkah dan ditempatkan disebuah bangsal kecil dibelakang rumahnya.

Kegigihan saudara Syamsul mengusahakan tanaman cendawan tiram mendapat perhatian Jabatan Pertanian Daerah Kuala Kangsar. Jabatan Pertanian telah memberi bantuan kepada saudara syamsul berupa sebuah rumah cendawan bersaiz 20’ x 30’ lengkap dengan rak cendawan diperbuat daripada besi 3 bulan lepas iaitu pada bulan Ogos lalu.


Rumah Cendawan Sumbangan Jabatan Pertanian. Cantik tu pintu rumah cendawan, siap syelek.

Dengan kemudahan rumah cendawan tersebut. Saudara Syamsul telah mengembangkan perusahaan tanaman cendawannya. Kini beliau sudah memenuhkan sekitar 3000 bongkah kedalam rumah cendawan baru beliau. Pada pemerhatian saya, rumah cendawan tersebut jika diatur dan disusun dengan teliti boleh memuatkan kira-kira 8000 ke 10000 bongkah dalam satu masa.


Beg media tersusun rapi diatas rak diperbuat daraipada besi


Beg media tidak aktif dipotong dua. Kutipan hasil akhir

akan diambil sebelum beg media ini dihapuskan

Dari segi pasaran, saudara Syamsul tidak mengalami sebarang masalah. Menurut beliau tanaman cendawannya mampu menghasilkan sekitar 5kg sehari. Cendawan keluaran saudara Syamsul dipasarkan ke Pasar Besar Kuala Kangsar pada harga RM8/kg. Kami dari Ariela Enterprise berasa amat kagum dengan semangat yang ditunjukkan oleh saudara Syamsul. Kecacatan bukanlah batu penghalang untuk beliau berjaya dalam bidang pertanian. TAHNIAH.....semoga hasil lawatan ini dapat membina satu jaringan perniagaan antara Ariela Enterprise dengan saudara Syamsul.

3 comments:

senawangtimes said...

ansaya berminat nk tanam cendawan.. kalau kena kulat macam maner?

AzriQuddin said...

Siapa ada contoh kertas kerja untuk memohon bantuan membina rumah cendawan

Unknown said...

Pm 0132883532 utk keras kerja