KURSUS TANAMAN CENDAWAN PERTAMA

Pertanian Adalah Perniagaan. Satu slogan yang telah membuka mata masyarakat Malaysia untuk menceburi bidang pertanian. Penanaman cendawan antara bidang pertanian yang mendapat sambutan hangat masa ini. Kaedah penanamannya yang mudah dah tidak memerlukan modal yang besar telah menjadikannya satu bidang pertanian yang amat digemari masyarakat untuk diceburi.


Ahad 23hb Disember 2007 adalah hari pertama pihak Ariela Enterprise (e-cendawan.com) mengadakan kursus tanaman cendawan. Kursus tersebut bukanlah kursus formal anjuran Ariela Enterprise, sebaliknya adalah kursus tidak formal yang diberikan kepada saudara saya iaitu En. Zimil Azlan dari Pekan Razaki, Ipoh, Perak.


En. Zimil Azlan dan anak bongsu beliau sibuk membancuh media


Atas minat dan semangat untuk mendapatkan ilmu penanaman cendawan ini. Seawal jam 9.00 pagi En. Zimil Azlan telah tiba di bangsal cendawan saya. Kursus dijalankan secara ringkas dari bancuhan media cendawan, penyediaan beg media, pengukusan beg media sehinggalah proses suntikan benih. Walaupun ringkas, diharapkan ilmu yang disampaikan oleh kami di Ariela Enterprise akan menyuntik semangat saudara Zimil Azlan untuk menjadi antara pengusaha cendawan tiram kelabu berjaya pada masa akan datang, InsyaAllah.

Makluman untuk semua. Pihak kami akan menjalankan Kursus Insentif Tanaman Cendawan pada tahun hadapan. Kepada sesiapa yang berminat untuk menghadiri kursus tersebut, jangan lupa untuk melayari web blog e-cendawan.com bagi mengetahui maklumat lanjut tentang kursus tersebut.


No comments: