Taklimat Cendawan Di Wisma Tani, MoA, Putrajaya.

Khamis, 30hb Ogos 2007, saya berkesempatan untuk menghadiri Taklimat Percuma Tentang Penanaman Cendawan bertempat di Tingkat 12, Wisma Tani, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani di Putrajaya.

Bertolak seawal jam 7:00 pagi dari kediaman saya di Tg. Malim dan tiba di Putrajaya dalam jam 8:40 pagi. Sesi taklimat bermula pada jam 9:00 pagi disampaikan oleh seorang Pegawai Pertanian berpengalaman dalam tanaman cendawan iaitu Pn. Normah Bt. Ibrahim. Kehadiran peserta pada sesi taklimat tersebut dalam lingkungan 25 orang.

Antara produk makanan dan kesihatan berasaskan cendawan

Banyak informasi disampaikan dalam taklimat ini, bermula dengan pengenalan kepada jenis-jenis cendawan, teknik dan cara penanaman cendawan, industri cendawan di Malaysia, dan halatuju industri tanaman cendawan di Malaysia di masa hadapan.

Pn. Normah juga memaklumkan, Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani, khususnya Jabatan Pertanian dan dengan kerjasama universiti tempatan seperti UPM dan UM sedang mengkaji teknik-teknik terbaik untuk penanaman cendawan dan akan diperkenalkan kepada umum dari semasa ke semasa agar tanaman cendawan dapat menjadi tanaman komersil dan eksport seperti getah dan kelapa sawit sekaligus dapat mengurangkan jumlah import cendawan dari negara luar seperti negara China atau Korea.

Kepada bakal usahawan tani yang berminat dengan industri tanaman cendawan ini, jangan ketinggalan untuk menghadii taklimat ini yang bakal diadakan dari semasa ke semasa. Ikuti dan lawati web blog e-cendawan.com untuk mengetahui info taklimat dan kursus cendawan yang bakal diadakan pada masa hadapan.

No comments: