Lagi Tentang Perkembangan Maisilium.

Selasa, 15hb Ogos 2007 kira-kira jam 11:20 pm, 1 daripada 10 beg cendawan eksperimen saya telah putih keseluruhannya. Bermakna maisilium sudah menawan seluruh luas permukaan beg cendawan. Rekod menunjukkan masa yang diambil oleh maisilium untuk memenuhi luas permukaan beg cendawan yang berlabel no.8 ini ialah selama 39hari. Dari pemerhatian yang dilakukan, dalam tempoh 24 jam, purata perkembangan maisilium adalah sebanyak 0.5cm ke 0.55cm. Hanya untuk beg cendawan berlabel no.8 ini sajalah.


Gambar menunjukkan beg cendawan berlabel no.6 dan no.8.


Antara ciri-ciri beg cendawan berlabel no. 8 ini adalah seperti berikut:

  1. Berat beg cendawan = 780 gram
  2. Panjang beg cendawan = 21 cm
  3. Suhu bilik adalah dalam lingkungan 26 deg. celcius ke 30 deg. celcius.
  4. Kelembapan antara 80% ke 90%

Beg cendawan berlabel 6 akan mengikuti jejak langkah beg cendawan berlabel 8. Maisilium didapati telah memenuhi 99% daripada luas permukaan beg cendawan. Hanya tapak beg sahaja masih kelihatan habuk kayu (Seperti gambar dibawah). Bagi beg-beg cendawan lain perkembangan maisiliumnya agak perlahan terutama beg cendawan yang di isi padat dengan media seperti gambar dibawah.





Inilah beg cendawan berlabel no.6. Hanya tapak beg

cendawan sahaja maisilium belum dapat takluki.



Susunan beg cendawan diatas adalah beg cendawan

dengan media yang longgar, manakala susunan dibawah

adalah beg cendawan dengan media yang padat.

Seperti tulisan saya di blog ini pada 11hb Ogos 2007. Saya berkata akan buka penutup beg cendawan berlabel no.8 pada hari ke-45 iaitu pada hari Selasa bersamaan 22hb Ogos 2007. Kita sama-sama nantikan adakah cendawan sulung akan berputik?. Jangan ketinggalan laporan seterusnya di e-cendawan.com








No comments: