Lawatan ke Ladang Cendawan AL-FADTULLAH.

Selasa, 14hb Ogos 2007. Sesi Lawatan Sosial dan Ilmiah ke-2. Pada kali ini saya mengambil peluang untuk melawat Ladang Cendawan Al-Fadtullah yang diusahakan oleh Atiqah Trading Agrotech bertempat di Sg. Dara, Behrang Hulu, Perak.

Sebenarnya ladang cendawan ni milik sifu (tok guru) saya iaitu Tn. Hj. Dr. Johari Bin Hj. Mat Isa. Dengan tuan haji ini lah saya belajar bagaimana nak menguruskan atau mengusahakan projek tanaman cendawan secara komersil. Sedikit latarbelakang tentang sifu saya ni….. Beliau sebenarnya adalah seorang Doktor Homeopathy. Menyedari sektor pertanian terutamanya penanaman cendawan tiram mempunyai masa hadapan yang cerah, beliau telah mengambil inisiatif untuk mengusahakan projek cendawan secara komersil.

Projek tanaman cendawan yang diusahakan oleh Dr. Johari dan isterinya bermula 3 tahun yang lepas. Dimana tempoh 1 ke 2 tahun adalah lebih kepada kajian tentang cendawan tiram. Pada tahun 2007 ini, beliau telah mengembangkan perniagaannya dengan membina sebuah rumah cendawan berskala besar iaitu 26’ x 115’ dilengkapi dengan sebuah makmal penghasilan benih cendawan dan sebuah bilik suntikan benih berhawa dingin. Rumah cendawan ini mampu memuatkan sebanyak 80 ribu bongkah atau beg cendawan.

Ini lah rumah cendawan milik Tn. Hj. Dr. Johari.
Lokasinya yang terletak didalam dusun durian dan
berhampiran Banjaran Titiwangsa membuatkan suhu
persekitaran sentiasa sejuk.

Penemuan terbaru, Dr. Johari telah berjaya menghasilkan benih cendawan yang boleh mencapai tempoh matang hanya dalam 40 hari. Ini bererti cendawan boleh dituai dalam tempoh masa hanya 45 ke 50 hari sahaja berbanding benih biasa 70 ke 90 hari. Benih cendawan ini telah diberi nama ‘ATF 40’. Sesiapa yang berminat dengan benih cendawan ini bolehlah terus menghubungi beliau di talian 05-4541635.

Tarikh pembenihan 2/8/2007. Tempoh matang 40 hari dari

tarikh tersebut. Dalam 15/9/2007 dan boleh kutip hasil.

Buat masa ini beliau masih lagi membuat kajian untuk menghasilkan benih cendawan yang dapat mengeluarkan hasil dalam tempoh masa yang lebih singkat. Diharapkan usaha beliau untuk menghasilkan benih cendawan tersebut akan berjaya dalam masa terdekat.

Kepada sesiapa yang berminat untuk mempelajari teknik penanaman cendawan tiram ini, Dr. Johari juga ada mengadakan Kursus Intensif Penanaman Cendawan (Teori & Praktikal). Kursus seterusnya yang bakal diadakan adalah seperti dibawah:

Tempat : Al-Fadtullah Mushroom (Showroom),
No.11 Kampung Padang,
35950 Behrang Stesyen, Perak.

Tarikh & Masa: Sabtu, 25hb Ogos 2007, Jam 8:00 pagi.


Kepada sesiapa yang berminat sila daftar awal kerana tempat adalah terhad. Untuk keterangan lanjut sila hubungi kakitangan Atiqah Trading Agrotech di talian : 05-4541635. Peralatan kursus, modul kursus, sarapan pagi, makan tengahari dan minum petang akan diberi percuma. Diakhir kursus anda juga akan dikurniakan sijil penyertaan dan juga cenderamata.

Keistimewaan kursus anjuran Atiqah Trading Agrotech ini ialah anda akan didedahkan tentang bagaimana untuk membuat pinjaman kewangan dari badan kerajaan oleh seorang penasihat kewangan yang berpengalaman.

OK….semoga lawatan dan kunjungan ini akan mengeratkan hubungan antara Sifu dan Anak didiknya iaitu antara ATIQAH TRADING AGROTECH dan ARIELA ENTERPRISE. Akhir kata terima kasih diucapkan kepada Tn. Hj. Dr. Johari Bin Hj. Mat Isa diatas bimbingan dan motivasi yang berterusan walaupun saya sudah lebih sebulan tamat menjalani kursus. Semoga bisnes Dr. Johari terus berkembang maju INSYAALLAH…..

No comments: