Lawatan Ke Ladang Cendawan di EROPAH

Ahad, 19hb Ogos 2007 jam 10:00pagi. Saya telah tiba di salah sebuah negara di Eropah (Jangan Salah Sangka...melawat menerusi internet je sebenarnya). Saya telah berpeluang untuk mempelajari satu teknik penanaman cendawan tiram yang cukup ekonomi. Seperti yang kita tahu penanam cendawan tiram di Malaysia adalah dalam beg plastik yang ditutup dengan neck, top stopper dan seal cap Disamping itu penyediaan rumah cendawan dengan rak kayu atau rak besi juga diperlukan. Semua itu memerlukan kos yang agak tinggi.

Ok..hari ni saya nak berkongsi dengan peminat setia cendawan tiram se-Malaysia tentang satu teknik yang digunapakai di negara luar dalam penanaman cendawan tiram. Cara ini saya fikirkan cukup ekonomi. Disini saya paparkan video clips cara penanaman cendawan yang saya katakan tadi.

Kaedah 1: Semaian benih ke atas media



Kaedah 2: Penyediaan beg media



Kaedah 3: Penyediaan lubang untuk cendawan bercambah.



Kaedah 4: Cara menuai cendawan tiram.



OK... macammana? baguskan... tapi ade ke pengeluar beg plastik yang panjang tu di Malaysia. Kalau ada sila hubungi saya kerana saya ingin mencuba kaedah ini. Jika ada pengusaha cendawan yang sudah mempraktikkan kaedah ini juga sila hubungi saya kerana saya ingin melawat ladang cendawan tersebut.

Jumpa lagi , dapatkan info tentang penanaman cendawan tiram hanya di web blog e-cendawan.com

1 comment:

The Gentlement Farmer said...

Beg plastik panjang yg org guna tanam strawberi tu ada. Mungkin boleh guna kot....